Filmskådisen Errol Flynn har här anlagt det där typiska kisande uttrycket med rynkad panna som senare skulle bli vanligt hos manliga modeller i reklambilder för herrkläder (inklusive Wolsey långkalsonger!). Ansiktsuttrycket sägs gå hem hos både män och kvinnor. Män tycker att en rynkad panna vittnar om mognad och erfarenhet, och en kisande blick tyder på att man är fokuserad på en knepig uppgift.
Kvinnor lär attraheras av delvis samma skäl. De ser en bild av en man som verkar mogen och säker, men de ser också pojken i honom och vill släta ut de bekymrade rynkorna så att han blir glad igen och fokuserad på kvinnan i stället. Utom den kvinnliga produktionschefen på en reklambyrå jag en gång arbetade på som tyckte att ”det är just det där typiska uttrycket som alla tycker är så tjusigt hos män. Det är bara löjligt, och det gör inget som helst intryck på mig i alla fall”. (Fnys).
En annan metod att få mäns blickar att zooma in på en annons är att avbilda en man som ser belåten ut och har en pryl i handen. Det är som i JULA-katalogen. Man undrar ju vad den där killen har för något i nyporna som jag inte har. Bilden är ett exempel på båda strategierna, så den är väl ett osvikligt reklamgrepp antar jag…
Men vad är det nu den gode Errol håller i handen? Det är en Motorolaprodukt, en militär kommunikationsradio (transceiver). Motorola vill visa att Errol Flynn använder deras ”Handie-Talkie” i Warner Brothers’ ”Objective Burma” (Revansch i Burma). Syftet var att skapa fortsatt good-will för Motorola efter kriget när de militära beställningarna avtog och man väntade en ökad efterfrågan på civila, batteridrivna AM/FM-radiomottagare – bland andra en modell som kallades ”Motorola Playmate” – och bilradio.
Bilden togs 1945 eller 1946. Handie-Talkie SCR-536 var ett under av miniatyrisering och robusthet i en tid när transistorer och mikrochips inte var uppfunna ännu. Den användes på alla fronter under andra världskriget.